February 5, 2009

Dilema Seorang Ibu - Antara Kerjaya & Anak-Anak

Dah lama fikirkan isu nie, tapi tak juga dapat jawapannya.. Nak bekerja atau tidak? Memanglah saya pernah bekerja dan pernah juga meninggalkan anak sulung saya di rumah orang dan taska, tapi setiap kali pergi bekerja, setiap kali jugalah perasaan bersalah menghantui diri sebab tak dapat meluangkan masa dan menjaga anak2 sendiri.. Ditambah pulak dengan kerenah Ammar yang merengek2 dan merayu.."ibu janganlah work.." sayu rasa hati.. Cuma kuatkan semangat kerja ni nak mencari rezeki..

Mungkin orang lain tak ada masalah nie.. Sebab lepas pantang je, terus hantar anak ke rumah pengasuh / taska, tapi anak saya mengalami 2 keadaan. Masa Ammar, saya tak bekerja sampai dia 9 bulan.. Masa mula2 hantar dia ke Taska, bukan Ammar je meraung, ibu dia pun ikut mengalir air mata sebab sedih berpisah dengan anak..He.. Nie time Faris lak, masa dia 4 bulan ada menyuarakan rasa hati nak bekerja kat suami, tapi suami suruh tunggu dia besar sikit, kesian katanya..

Ikutkan ekonomi, Alhamdulillah semakin baik semenjak berpindah ke Kemaman nie..Ikutkan tak perlulah saya nak bekerja.. TAPI.. ada masa tersentuh juga rasa hati bila melihat kejayaan kawan2 saya yg lain.. ada 5 kawan baik, aishah sambung phd di melbourne, taty sedang sambung master (sponsored under UKM), ila dah jadi lecturer di IPTA (satu2nya kawan saya yg dpt jadi lecturer di jabatan kerajaan) dan yam pula dah jadi manager.. Kalau saya bekerja tak berhenti2, agak2nya kat mana saya sekarang kan?

Tak pernah pun rasa menyesal berhenti kerja demi menjaga anak2.. Bagi saya itu yang paling penting antara semua.. Kadang2 terfikir nak belaja satu kemahiran dan buat kerja di rumah je sampai bila2.. Tapi kengkadang teringat juga saat2 manis bekerja dulu..

Tapi sebenarnya bukanlah seronok sangat pun bekerja nie, letih apalagi balik nak menguruskan anak2 dan rumahtangga.. Cuma kelebihannya dapatlah memegang duit sendiri, dapat beli apa yang teringin tanpa perlu meminta duit suami dan dapat manfaatkan ilmu yang ada.. Keburukannya pula, anak2 terabai dan kurang kasih sayang dan badan letih sebab balik kena selesaikan kerja2 rumah.. So, apa kesimpulannya??? Tak dapat juga...isk..isk..isk..

Tercetusnya isu nie sebab malam tadi tengok ada email dr jobstreet, vacancy sebagai scientist / MLT di Hospital Pantai.. Memandangkan pernah bekerja di situ, rasanya peluang mendapat kerja agak cerah..Hati semangat nak apply, tapi bila memikirkan anak2 yang masih kecil nie semangat merudum.. Itulah dilema sebagai ibu.. Kadang2 saya terfikir sendiri, alangkah baiknya kalau saya dapat jadi macam orang lain.. Relax je g kerja.. Tapi saya tetap saya..

1 comment:

HaLiMaTuN SaAdIaH said...

hoho..hehehe..samalah kita..kita dilema sebab mencik dengan kije kite..tapi tak tahu dah nak kije apa, kalo bukan kije itu..haih...dahlah dekat 2 tahun behenti..nak start balik rasa cam..err...haih...

 
Dear Diary Blogger Template