December 28, 2008

Rahmat Disebalik Ujian

Berikutan daripada sakit yang menimpa, saya terpanggil untuk berkongsi pahala apabila ditimpa ujian/musibah.

Ujian yang datang dari Allah ada dua, iaitu kesenangan dan kesusahan. Ujian yang berat ialah nikmat kesenangan, sedangkan ujian yang ringan ialah ujian yang menimpa badan seperti terkena penyakit atau kemalangan. Ujian pada badan ini bertujuan untuk menguji kesabaran dalam menerima qadak dan qadar Allah. Kalau ia ternyata bersabar, ditetapkan pahala untuknya atau dihapuskan sebahagian dosanya atau diangkat darjatnya, hingga ujian itu menjadi nikmat baginya. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang maksudnya:

Tidak ada seorang Muslim pun yang ditimpa gangguan seperti ditusuk oleh duri atau yang lebih berat daripadanya, melainkan dengan ujian itu dihapuskan oleh Allah SWT perbuatan buruknya serta digugurkan dosa-dosanya sebagaimana pohon kayu yang menggugurkan daun-daunnya. (H.R Muttafaq alaih)

Ujian yang tidak henti-hentinya menimpa kaum Mukmin lelaki dan perempuan, yang menimpa dirinya, hartanya, anaknya, akan tetapi ia tetap bersabar, dia akan menemui Allah dalam keadaan tidak berdosa. (H.R.Tarmizi)

No comments:

 
Dear Diary Blogger Template